https://semesterproeve-2-mmd-revideret.maxfest.dk/overview.html
Til 2. semester eksamensprojektet på OEAMM19EDA, blev rapport modulet for trendlog.io redesignet. Til opgaven skal brugergrænsefladen redesignes, og der skal skabes indhold til flere platforme. Der blev skrevet en rapport, der dokumenterer processen og resultaterne. Der blev ført logbog.
Under projektet skulle der arbejdes iterativt med udgangspunkt i design thinking.
Indledende informationer
Gruppe
Til dette projekt deltog:
- Konrad Pawel Sarna
- Max Festersen Hansen
- Signe Stentoft Arlbjørn
- Michala Gjøl.
Max agerede som projektleder i dette projekt.
Gruppen gik under navnet “gruppe 24”.
Særlige omstændigheder
Under hele projektets forløb var det ikke muligt at mødes i gruppen, pga. UCL lukkede for undervisning på skolen (https://www.ucl.dk/corona/corona-nyheder/ucl-lukker-undervisning-fra-i-morgen). Alt gruppearbejde har foregået online.
Gruppen valgte at anvende:
- Discord til chat, dagligt samarbejde og møder.
- Google drev og github til fildeling.
- Trello og google docs til planlægning.
- Slack til at mødes med klienten
- Facebook og facebook messenger til chat udenfor aftalte arbejdstider.
Leverancer
Rapport
Ikke tilgængelig online.
Fremgang for rapport
Rapporten blev skrevet på baggrund af research, som blev planlagt i en research plan. Der blev lavet et udkast til problemformulering tidligt i forløbet, som har været grundlag for rapporten, og research deri.
Interaktiv løsning
Gruppe levering: https://semesterproeve-2-mmd.maxfest.dk/overview.html
Egen revition: https://semesterproeve-2-mmd-revideret.maxfest.dk/overview.html
Gruppe levering: https://semesterproeve-2-mmd.maxfest.dk/editor.html
Egen revition: https://semesterproeve-2-mmd-revideret.maxfest.dk/editor.html
Fremgang for løsning
Under projektets udarbejdelse har jeg været projektleder, hvor min primære rolle har været at være scrummaster. Jeg har opsat styret scrum boardet via. trello. Boardet er frit tilgængeligt for alle der vil se det. Se scrumboardet via dette link: https://trello.com/b/ZIvLWZWr/eksamensprojekt.
En anden gentagende opgave har været at direkter formatet i rapporten og logbogen. Jeg har sikret mig at vi forsøger at efterleve UCL versionen af Harvard standarden, og UCL’s manual for Akedemiske rapporter.
Under udarbejdelsen af løsningen har jeg deltaget i
- Valg af klient og opgaver
- Udarbejdelsen af gruppekontrakt
- Udarbejdelsen af foreløbelig problemformulering, MP2.1
- Udarbejdelsen af rapporten, MP2.2
- herunder; metodeliste
- problemformulering
- projektplan
- researchplan
- Business model canvas
- SMUK analyse
- Segmentanalyse i SMP
- Analyseret resultater fra tests og research
- User matrix
- Udarbejdelsen af styleguide
- Udarbejdelsen af lo-fi prototyper
- Herunder; paper prototype
- XD prototype
- Udarbejdelsen af interaktiv prototype,
- Herunder, Overview.html
- Editor.html
- Styleguide.html
- CSS
- HTML
- JavaScript
- FavIcon
- Klientmøder
- Pitch af koncept til klient
- Klientkontakt via Slack
- Vejledning med diverse vejledere
- Dokumentation og planlægning af fremgang under baseline test
- Udført baseline test
- Herunder; ligthouse test
- Heatmaps
- Brugertests med think aloud method
- NUG
Kodepræsentation
Styleguide
https://semesterproeve-2-mmd.maxfest.dk/styleguide.html
Prototyper, i XD
Paper prototypes
Adobe XD prototyper
- Eget user flow – tablet, desktop & tv
- Version 1 – tablet & desktop
- Version 2
- Version 3
- Version 4 – tablet & desktop
Refleksion over projektet og resultater
Under udarbejdelsen af projektet er vi i gruppen flere gange haft problemstillingen omkring hvordan en metode anvendes. Vi har snakket meget om hvordan ting kan og bør gøres. Jeg tror det har været med til at vi arbejder mere effektivt med områderne. Vi har brugt metoderne til deres yderste. Desværre er processen tidskrævende, og kan ikke anvendes til ethvert projekt.
Med den begrænsede tid der er stillet, og udfordringer skabt pga. Covid-19, så har det været svært at lave bruger og målgruppe analyse med rigtige mennesker. Vi har klaret det relativt godt, og vi havde adskillige backup planer til hvis ting ikke gik som det skulle. Det endte med at give pote.
Under semeterprojekt 2 har der skulle anvendes pensum fra 2. semester. Semesteres metoder strækker vidt, og det lykddes, ifølge mig, at komme godt rundt om i pensum.