Noter om at fra undervisning om at have indhold på flere platforme. Afhold for MMD af Sanne Riber Baun Kristensen.
Content sweet spot skal man have styr på.
Populære platforme 2019:
- Snapchat
- Youtube
Kilde: https://astridhaug.dk/de-vigtigste-tal-om-danskerne-paa-sociale-medier-2018/
Indhold på sociale medier
Tips til god planlægning
- Planlægning kræver tid
- Definer målgruppe
- Planen skal dække over hvor og hvorfor man lægger sit indhold ud på udvalgte platforme.
- Sæt et mål
- Målsætningen skal være SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant and Timely)
- Definer målgruppe
- Hvem er målgruppe?
- Hvor er målgruppen (platform)
- Hvem er konkurenterne?
- Definer tone of voice
- Hvordan skal man tale med målgruppen på platformen.
- Konsekvens for at have dårlig tone of voice er en misforstået tilstedeværelse.
- Engager følgere
- Skab værdi for målgruppen
- Prioriter planlægning
- Evaluer resultater og mål effekt (i forhold til SMART)
- Anvend kun SoMe hvis det giver mening
Kilde: https://dijitall.dk/saadan-opnaar-du-succes-med-dit-content-paa-sociale-medier/
Konsekvener for dårlig planlægning
- Det vil drukne i mængden
- Indholdet vil ikke blive opdaget
- Publikum vil være uinteresserede.
Storrytelling
Kunsten om at sælge. At skabe relationer mellem brand og modtager. For at skabe relationer kan man påvirke følelser og behov.
Tips til god storytelling
- Gør indhold relevant
- Gør indhold spændende
- Var distinktiv fra eksisterende indhold
- Engager brugere
- Giv en grund til at læse indholdet
- Skriv læsevenligt og delevenligt indhold
- Anvend video
- Anvend feedback
- Kend slutningen på historien skal formidles.
Kilde: https://texta.dk/storytelling/
Info om sociale medier
Klassen samarbejde om at skrive en omfattende oversigt: https://docs.google.com/document/d/1AnTHH-yrQRI_1Gd8UhZ-n2ZB2wOtVQ_A_NzWMlAEG28/edit#heading=h.4wfi17m6mhcw