Noter i Content og visuel kommunikation på MMD.
Noter fra undervisningen
Del 1
Tips
- Anvend egne produkter. Anvend helst ikke lånte ikoner og video
- Find inspiration – vælg visuel kommunikation
- Definer budskab, og vær konsekvent
- Vælg billeder med omhu
- Definer mål
- Definer målgruppe med persona
- Definer budskabsdesign – 5p approach – content sweet spot
- Vælg mediekanaler med Customer journey map
- Skab indholdsplan
- Brug evt. Haug’s tjekliste
- Definer tone of voice
- Når man arbejder med en klient, så forbedre eksisterende designmidler.
- Anvend designmanual
Social media brand voice
Det er en del af budskabsdesign
- Karakter
- Tone
- Sprog
- Formål
Tone of voice guideline
Vælg en af de 2 metoder og vær konsekvent, medmindre der specifikt er brug for den anden metode.
- Magnetic
- Definitive
Design manual
Guideline for design.
- Formidler designkoncept
- Indeholder regler…
- … (Materialet blev dækket, men ikke tilstrækkeligt til at tage noter af)
Visuelle system
- Tone of voice
- Logo
- Typografi
- Color
- Billeder
- Grafiske elementer
Del 2
Endnu ikke afholdt.
Noter fra forberedelse
Materiale
- https://www.pwc.com.au/the-difference/the-power-of-visual-communication-apr17.pdf
- https://creately.com/blog/visual-communication-marketing/
- https://visme.co/blog/visual-literacy-visual-communication-content-marketing/
Fordele ved visuel kommunikation
- Man kan med visuelle hjælpemidler formidle information hurtigt.
- Man kan undgå sproglige og socioøkonomiske barrierer.
- Ofte husker man billeder bedre end tekst (ifølge The Power of Visual Communication)
- Det kan tilføje information.
- Det kan gøre det nemmere at tilgå information.
Ulemper ved visuel kommunikation
- Dårlig brug kan medføre at sammenhænge og budskab går tabt.
- Det kan være distraherende.
Tips til god visuel kommunikation
- Overvej indhold: indhold bør være selvsigende.
- Det bør: …
- besvare spørgsmål
- bidrage til beslutninger
- kommunikere tid
- være effektivt til dens formål
- Kend målgruppen: At vide hvor ens målgruppe kommer fra, og hvad de har brug for, kan hjælpe med at vælge indhold der passer til hvad de har tid og overskud til. Folk der har travlt, har måske ikke tid til at se en video.
- Udvid muligheder: Det kan være forfriskende at prøve nye ting for målgruppen.
- Smart valg af farve: Farver påvirker opfattelse, og bør vælges passende.
- Visuelle elementer skal passe til omgivelserne, og ikke skille sig ud.
- Anvend kontrast: Brug kontrast, med f.eks. whitespace, til at få indholdet til at stå i kontrast til resten.
- Ej indholdet: Brug unikt indhold til at repræsentere sig selv eller sin organisation med.
- Involver målgruppen: Test indhold, og få feedback, og tag det i betragtning.
- Vær emotionel: Tag målgruppen seriøst, og lyt til feedback. Test indhold.
- Animer indhold: Animeret indhold kan forbedre formidling.
Anbefalinger til visuel kommunikation i marketing
- Find nye muligheder for at visualisere indhold. F.eks. igennem:
- krop
- geografi
- kronologi
- hierarki
- sammenligninger
- processer
- Vær konsekvent med:
- typografi
- valg af ikoner
- farver
- illustrationer
- Brug forskellige visuelle hjælpemidler korrekt. Brug:
- billeder der er relevante for indholdet
- infografik for at simplificere komplekst data, give indsigter osv.
- video til at give instruktioner, forklaringer, promovering, osv.
- præsentationer til at præsentere omfattende data
- diagrammer til at formidle processer, idéer, relationer, osv.
- grafer og søjlediagrammer til at vise statistik og sammenligninger
- Integrer visuelle platforme og følg trends. Herunder:
- Facebook:
- Brug rigtige mennesker på billeder
- Anvend livsstilsbilleder
- Skab billedgallerier
- Youtube:
- Tilføj egenskabt thumbnail
- Lav detaljerede beskrivelser
- Lav korte videoer
- Instagram:
- Brug gode hashtag
- Skab banner billeder
- Anvend stories
- Pinterest:
- Anvend store billeder
- Pin originalt indhold
- Tilføj tekst til billeder
- Facebook:
- Gå efter at engagere brugere med forøget anvendelighed og skalerbarhed. Anvend:
- Responsivt indhold
- Selvsigende billeder og symboler
- Nem navigation
- Evaluer med A/B test
Visual Literacy
Visual Literacy, oversat kunne det være forståelighed af visuelle elementer. Det betyder at man kan forstå, og kommunikere via. visuelle hjælpemidler.
Tips til at få kompetitive fordele med visuel kommunikation
Godt design er godt for forretning.
Brands primære formål er:
- Navigere interesser
- Forsikre at folk har taget de rigtige valg
- Engagere brugere.