Content strategy: noter fra lektion

Noter om content strategy. Underviser var Sanne Kristensen.

Content strategy, indholdsstrategi, er en strategi man kan ligge for indhold.

Social medie strategi

  1. Purpose
  2. Relevance
  3. Content
  4. Plan & Measure
  5. Organise

Det er ikke sikkert at man starter med at definere formålet. F.eks. definerer nogen indeholder (3) inden de definerer formålet (1).

Det er vigtigt at kunne måle en strategi. En ting man kan bruge er Google Analytics.

Content strategy

  • Definer mål
  • Definer målgruppen
  • Skriv indholdet
  • Definer (medie)-kanaler
  • Lav en content strategy (indholdsplan)

Budskabsdesign – er en måde at tilrettelægge indholdet til at appellere til målgruppen.

Tone of voice, er den måde man kommunikerer på. Det er om man skal snakke formelt eller uformelt.

The 5 P approach. Det er dele af brugerrejsen, hvor man kan vurdere hvor man skal gribe ind til at få brugerrejsen f.eks. til at afslutte hvor man ønsker det.

Definere målgruppe

Det er vigtigt at finde et content sweet spot.

Man skal se på ens målgruppe, afsenderen og konkurrenterne. Man skal finde fælles interesser mellem målgruppe og afsender, der ikke er konkurrenter i, ideelt set. Det er sjældent udført perfekt.

SMP-processen

Vi snakker om den senere.

SMP positioneringskort

Det er et skema, hvor man definerer et kort med 4 akser. På x aksen positiv definerer man et krav, og på y positiv et andet, der er med til at definere virksomheden eller interesser. I de negative ender definerer man modsætninger. I kortet definerer man hvor en selv og konkurenterne er.

Personas

Det er en måde at lave stereotyper af ens kunder. Man bruger det bl.a. til at forstå kunderejsen og målgruppers intresser.

Man definerer et generisk udseende, demografisk information (f.eks. navn, lokation, alder, job, civilstatus og kritisk information i relation til produkt eller virksomhed), information, mål, frustrationer/mangler, et scenarie/rejse og hans behov.

Customer journey map

Usertesting.com/blog/customer-journey-mapping

Det er en måde at finde positive og negative oplevelser i brugerens rejse. Man kan anvende personaer i rejsen.

Eksperter til content strategy

Donald trump er den førende ekspert i indholdsstrategi. Han har lavet den ultimative strategi for at blive præsident i USA. Sanne tilskriver hans sociale medie strategi årsagen til at han blev præsident. Hun mener at han har fundet et marked hvor ingen andre var, blue ocean, og har kørt heftig strategi for at nå ud til dem.