MMD vidensdag

Blogindlæg om vidensdag for MMD studerende på UCL Odense. På vidensdagen kom flere og afholdte oplæg om bl.a. at være Content creator, “sommerfugl”, vejen til talent i filmbranchen, at være selvstændig og trends i den danske online verden.

Blogindlæg om vidensdag for MMD studerende på UCL Odense. På vidensdagen kom flere og afholdte oplæg om bl.a. at være Content creator, “sommerfugl”, vejen til talent i filmbranchen, at være selvstændig og trends i den danske online verden.

Sådan kan du arbejde som content creator

Oplæg afholdt af Rasmus, Sine og Trine. De er studerende på MMD. De har alle prøvet at være eller er selvstændige.

Det er vigtigt at vælge sit fokus i det man laver. Til dette bør man vælge sine platforme ud fra det.

Fotografi er Trines speciale. Videografi er Rasmus’ speciale. Sociale medier er Signes speciale.

Udstyr

Man behøver ikke vildt udstyr. Det er vigtigere at man ved hvordan man bruger det.

Amatører får ikke meget bedre resultater ud af objektivt bedre udstyr. Det kan være smart at starte med mobilkameraer for at spare penge.

Værktøjer er vigtige at have, men man kan komme langt med præinstallerede programmer.

Klienter

Netværk er vigtigt. Meget arbejde kan komme gennem eget netværk.

Man kan starte gratis, og så tage løn når man har erfaring. Det kan være svært at sætte pris på sig selv. Man skal tage højde for arbejdstid, ens erfaring, og hvad andre tager for det.

Det er vigtigt at få skrevet kontrakt, uanset hvad forholdet er til klienten. Depositum kan være værd at overveje.

Det er værd at have styr på forsikring, så udstyr kan dækkes, skulle der ske noget med det.

Sommerfugl

Oplæg afholdt af Kasim. Han har læst webintegration, færdiguddannet 2014, og læser nu multimediedesign. Han har eget firma, Moonstar Webdesign, og har udviklet hjemmesider i 5 år.

Hans kunder kommer ofte fra hans netværk. Hjemmesiderne er udviklet i WordPress.

Mission, værdier og vision

Værdier: Penge er ikke vigtigt. Referencer er vigtigt. Penge er noget man kan snakke om til sidst.

Missionen er glade kunder. Visionen er at udvikle gode resultater.

Start

Startede et kedeligt arbejde kort efter webintegrator. Derfor startede han hobby virksomhed ved siden af. Her blev han passioneret for det.

Kunder

Han er ikke bange for at tage udfordringer. Han tog f.eks. udfordringen om at lave en webshop uden at have prøvet det før.

Han laver opsætter også sociale medier, og leverer indhold dertil.

Nogle af hans kunder er:

  • Atami sushi restaurant
  • Carl Jacobsen Engros Aps
  • Action Børnehjælp

At være glad

Der eksisterer forskellige grundlag for at være glad.

Det kan være godt at tage et frivilligt job, f.eks. via. frivilligjob.dk.

Sommerfugl

Sommerfuglen, navnet på oplægget, er en metafor for ens fremtid.

Vejen fra talent til filmbranchen

Oplæg afholdt af Odense Filmværksted, repræsenteret af Maria og Jeppe.

De anbefaler at bruge film igennem MMD uddannelsen, og de vil gerne vise hvordan man kan gøre det.

Odense filmværksted ligger i odense. Det er et værksted med filmudstyr. Man kan møde uforpligtende op for at snakke med dem og prøve at lave ulønnede løsninger.

Mod, Passion, Kreativitet og Vedholdenhed er gode egenskaber at have i filmbranchen.

Odense Filmværksted er et bindeled fra studie til filmbranchen. De vil gerne hjælpe de studerende med at afprøve sine evner og skabe netværk. De kan give pitchstøtte.

De tilbyder diverse træningskurser.

Film Fyn er en samarbejdsparter. Film Fyn beder nogle gange om referencer til talenter fra Odense Filmværksted.

Den fynske filmbranche mangler bl.a.:

  • Fotografer og assistenter
  • Tonemestre og assistenter
  • Killere og assistenter
  • Storyboard-artists
  • Production designere
  • VFX-artists
  • DIT’s
  • Producere, line-producer, m.m.
  • Grafikere

Fra studerende til selvstændige

Oplæg fra Hippo production, repræsenteret af Mark og Magnus. De har tidligere været MMD studerende, og vil gerne fortælle om hvordan det er at gå fra studerende til fuldtidsarbejde som selvstændig.

Hvem er Hippo

Hippo laver koncepter, herunder:

  • Video
  • Sociale Medier indhold
  • Annoncering

Hippo anvender storytelling.

Værdi fra UCL

Her mødtes Hippo stifterne.

De fik evnerne til at komme sammen, få praktisk erfaring og lægge en brandstrategi.

Videoproduktion

De viste nogle af deres videoer.

De laver også egne videoer.

De laver også behind the scenes optagelser. De viser her at de har det sjovt med hinanden, med kunder og med øvrige interessenter.

Hippo som brand

De brander sig med at lave egne videoer, og er gode til at fremvise deres arbejde.

Trends i den danske online verden

Oplæg fra Online plus repræsenteret af Jimmy.

Online plus har mange kende danske kunder, for mange til at liste i noterne.

En gennemgående kilde var Danmarks statistik.

Online markedsføring

Det er godt at kende markedet man bevæger sig på.

  • 97% af danskere mellem 15-89 år bruger internettet dagligt.
  • 90% af danskere har handlet online i 2019.
  • 70 mio. kr. bliver brugt på rejser årligt.
  • Online forbrug 2019 140,7 mia., fra 135,5 mia. i 2018 (5% vækst).
  • 83% mellem 66-74 år har shoppet indenfor de sidste 3 måneder.
  • 79% mellem 15-24 bruger kortbetaling.
  • 95% mellem 55-74 bruger kortbetaling.
  • Tranaktionsfordelingen i 2019 er 90% kort, efterfulgt af mobilepay.
  • 90% af danskere er på sociale medier i 2019.
  • 75% af dansker er aktive på sociale medier i 2019.
  • Alle aldersgrupper bruger sociale medier mere fra 2018 til 2019, udover 16-24 år, som oplever et lille fald.
  • 72% af Facebook brugere bruger det flere gange om dagen i 2019

En interessant indsigt er at pris ofte ikke er den primære handlingsparameter.

Top 10 besøgte hjemmesider i Danmark er:

  1. Google.com
  2. Facebook.com
  3. Youtube.com
  4. Google.dk
  5. Ekstrabladet.dk
  6. Bt.dk
  7. Pornhub.com
  8. Dr.dk
  9. Intragram.com
  10. Wikipedia.org

Platforme

  • Google Ads – kan tracke og tilpases målgrupper. Man kan ramme konkurrenters kunder.
  • Instagram – man kan nu få linket sine produkter igennem Instagram. Dermed går instagram fra at blive brug som branding værktøj til salgsværktøj.
  • Bert – en ny google opdatering med 3000 algoritme ændringer. Fyldeord i søgninger har påvirkning på hver 10.ende søgning. Det påvirker også annoncer.
  • LinkedIn – LinkedIn annoncer er begyndt at populære.

Blogindlæg om vidensdag for MMD studerende på UCL Odense. På vidensdagen kom flere og afholdte oplæg om bl.a. at være Content creator, “sommerfugl”, vejen til talent i filmbranchen, at være selvstændig og trends i den danske online verden.

Sådan kan du arbejde som content creator

Oplæg afholdt af Rasmus, Sine og Trine. De er studerende på MMD. De har alle prøvet at være eller er selvstændige.

Det er vigtigt at vælge sit fokus i det man laver. Til dette bør man vælge sine platforme ud fra det.

Fotografi er Trines speciale. Videografi er Rasmus’ speciale. Sociale medier er Signes speciale.

Udstyr

Man behøver ikke vildt udstyr. Det er vigtigere at man ved hvordan man bruger det.

Amatører får ikke meget bedre resultater ud af objektivt bedre udstyr. Det kan være smart at starte med mobilkameraer for at spare penge.

Værktøjer er vigtige at have, men man kan komme langt med præinstallerede programmer.

Klienter

Netværk er vigtigt. Meget arbejde kan komme gennem eget netværk.

Man kan starte gratis, og så tage løn når man har erfaring. Det kan være svært at sætte pris på sig selv. Man skal tage højde for arbejdstid, ens erfaring, og hvad andre tager for det.

Det er vigtigt at få skrevet kontrakt, uanset hvad forholdet er til klienten. Depositum kan være værd at overveje.

Det er værd at have styr på forsikring, så udstyr kan dækkes, skulle der ske noget med det.

Sommerfugl

Oplæg afholdt af Kasim. Han har læst webintegration, færdiguddannet 2014, og læser nu multimediedesign. Han har eget firma, Moonstar Webdesign, og har udviklet hjemmesider i 5 år.

Hans kunder kommer ofte fra hans netværk. Hjemmesiderne er udviklet i WordPress.

Mission, værdier og vision

Værdier: Penge er ikke vigtigt. Referencer er vigtigt. Penge er noget man kan snakke om til sidst.

Missionen er glade kunder. Visionen er at udvikle gode resultater.

Start

Startede et kedeligt arbejde kort efter webintegrator. Derfor startede han hobby virksomhed ved siden af. Her blev han passioneret for det.

Kunder

Han er ikke bange for at tage udfordringer. Han tog f.eks. udfordringen om at lave en webshop uden at have prøvet det før.

Han laver opsætter også sociale medier, og leverer indhold dertil.

Nogle af hans kunder er:

  • Atami sushi restaurant
  • Carl Jacobsen Engros Aps
  • Action Børnehjælp

At være glad

Der eksisterer forskellige grundlag for at være glad.

Det kan være godt at tage et frivilligt job, f.eks. via. frivilligjob.dk.

Sommerfugl

Sommerfuglen, navnet på oplægget, er en metafor for ens fremtid.

Vejen fra talent til filmbranchen

Oplæg afholdt af Odense Filmværksted, repræsenteret af Maria og Jeppe.

De anbefaler at bruge film igennem MMD uddannelsen, og de vil gerne vise hvordan man kan gøre det.

Odense filmværksted ligger i odense. Det er et værksted med filmudstyr. Man kan møde uforpligtende op for at snakke med dem og prøve at lave ulønnede løsninger.

Mod, Passion, Kreativitet og Vedholdenhed er gode egenskaber at have i filmbranchen.

Odense Filmværksted er et bindeled fra studie til filmbranchen. De vil gerne hjælpe de studerende med at afprøve sine evner og skabe netværk. De kan give pitchstøtte.

De tilbyder diverse træningskurser.

Film Fyn er en samarbejdsparter. Film Fyn beder nogle gange om referencer til talenter fra Odense Filmværksted.

Den fynske filmbranche mangler bl.a.:

  • Fotografer og assistenter
  • Tonemestre og assistenter
  • Killere og assistenter
  • Storyboard-artists
  • Production designere
  • VFX-artists
  • DIT’s
  • Producere, line-producer, m.m.
  • Grafikere

Fra studerende til selvstændige

Oplæg fra Hippo production, repræsenteret af Mark og Magnus. De har tidligere været MMD studerende, og vil gerne fortælle om hvordan det er at gå fra studerende til fuldtidsarbejde som selvstændig.

Hvem er Hippo

Hippo laver koncepter, herunder:

  • Video
  • Sociale Medier indhold
  • Annoncering

Hippo anvender storytelling.

Værdi fra UCL

Her mødtes Hippo stifterne.

De fik evnerne til at komme sammen, få praktisk erfaring og lægge en brandstrategi.

Videoproduktion

De viste nogle af deres videoer.

De laver også egne videoer.

De laver også behind the scenes optagelser. De viser her at de har det sjovt med hinanden, med kunder og med øvrige interessenter.

Hippo som brand

De brander sig med at lave egne videoer, og er gode til at fremvise deres arbejde.

Trends i den danske online verden

Oplæg fra Online plus repræsenteret af Jimmy.

Online plus har mange kende danske kunder, for mange til at liste i noterne.

En gennemgående kilde var Danmarks statistik.

Online markedsføring

Det er godt at kende markedet man bevæger sig på.

  • 97% af danskere mellem 15-89 år bruger internettet dagligt.
  • 90% af danskere har handlet online i 2019.
  • 70 mio. kr. bliver brugt på rejser årligt.
  • Online forbrug 2019 140,7 mia., fra 135,5 mia. i 2018 (5% vækst).
  • 83% mellem 66-74 år har shoppet indenfor de sidste 3 måneder.
  • 79% mellem 15-24 bruger kortbetaling.
  • 95% mellem 55-74 bruger kortbetaling.
  • Tranaktionsfordelingen i 2019 er 90% kort, efterfulgt af mobilepay.
  • 90% af danskere er på sociale medier i 2019.
  • 75% af dansker er aktive på sociale medier i 2019.
  • Alle aldersgrupper bruger sociale medier mere fra 2018 til 2019, udover 16-24 år, som oplever et lille fald.
  • 72% af Facebook brugere bruger det flere gange om dagen i 2019

En interessant indsigt er at pris ofte ikke er den primære handlingsparameter.

Top 10 besøgte hjemmesider i Danmark er:

  1. Google.com
  2. Facebook.com
  3. Youtube.com
  4. Google.dk
  5. Ekstrabladet.dk
  6. Bt.dk
  7. Pornhub.com
  8. Dr.dk
  9. Intragram.com
  10. Wikipedia.org

Platforme

  • Google Ads – kan tracke og tilpases målgrupper. Man kan ramme konkurrenters kunder.
  • Instagram – man kan nu få linket sine produkter igennem Instagram. Dermed går instagram fra at blive brug som branding værktøj til salgsværktøj.
  • Bert – en ny google opdatering med 3000 algoritme ændringer. Fyldeord i søgninger har påvirkning på hver 10.ende søgning. Det påvirker også annoncer.
  • LinkedIn – LinkedIn annoncer er begyndt at populære.